Vinterbadning.

Vinterbadere

Jeg havde aldrig forestillet mig at jeg ville blive vinterbader.
Når jeg har hørt på folk, som himler op om hvor skønt det er, så har jeg tænkt, det ikke lige mig, de er seje, men, ikke er rigtig kloge.
Men man har et standpunkt til man får et nyt.

Jeg har altid elsket at havbade, og da vi bor meget tæt på øresund, går jeg i vandet hver dag hele sommeren, hvis det ikke blæser eller regner.

Efter jeg er blevet arbejdsfri, har jeg søgt udfordringer (livet skal jo stadig være spændende)så hvorfor ikke prøve at forsætte med at bade i år. (2017) Jeg kan jo ikke vide hvordan det er før jeg har prøvet.
Jeg fortsatte med at gå i vandet i august og septemper, men det er en udfordring, når det blæser og regner den ene dag efter den anden. d.v.s. at det gik lidt stå efter hånden, jeg havde ikke rigtig lyst, da bladene faldt af træerne. jeg gik og nød efteråret, og glædede mig til jul.

Min bror er vinterbader, og udbreder sig om hvor fantastisk det er.
Det gjorde mig nysgerrig, og mine tanker kørte ustandselig omkring det, skulle jeg prøve??? men, jeg kom ikke afsted.
Jeg havde en masse overvejelser/undskylninger, jeg var bange for at bade alene, (med god grund) jeg syntes det var blevet forsent på året og mega koldt, det ville blive et kæmpe chok, det kunne jeg nok ikke klare, tænkte jeg. (november) o.s.v
En dag mødte jeg en kollega i genbrugsen og vi snakkede længe om dit og dat, det var hyggeligt, pludselig sagde hun at hun var blevet vinterbader.
Jeg blev meget overrasket, men spurgte om hun ikke kunne tage mig med en dag. Jo, sagde hun, jeg har planlagt at hoppe i morgen, jeg har fridag. Jeg ringer til dig når jeg kører hjemmefra.
Hun ringede ikke, men sende en sms er du klar kl 9.00 – du behøver ikke badetøj, men det bestemmer du selv.
Tag varmt tøj med, som er hurtigt at tage på. ÅHHHHH nej!!! hvad har jeg dog gjort, det var en mørk og kold og blæsende morgen, som ikke indbød til havbad, jeg anede ikke engang hvor varmt vandet var, det så jeg først bagefter. 10 grader og det jo ikke så galt set med en vinterbader øjne, men for en ikke vinterbader er det KOLDT!!
Jeg tog afsted med kæmpe sommerfugle i maven, men jeg er typen, hvor afbud ikke er en mulighed, sådan er jeg bare.
Jeg kom derned, havde ikke taget badedragt med, jeg går linen ud, tænkte jeg, hvis jeg tager den med, tager jeg den bare på.
Maria sprang hurtigt ud af flyverdragten, og stod splitternøgen foran mig, og sagde, jeg hopper først i, så kan jeg redde dig, når du er hoppet i. Ok, hun sprang i, med et plask, uhhhh, sagde hun og tog nogle svømme tag, og jeg stod og stirrede på hende. så kom hun op og vupti, havde hun flyverdragten på igen.
SÅ, sagde hun, så er det din tur. Jo tak, NU skal det være, jeg smed alle overvejelser væk og tøjet, og bevægede mig forsigtigt ned af trappen, fik kun lige fødderne i vandet, så gled jeg og var i vandet på få sekunder, shit, få sekunder efter var jeg oppe på badebroen igen, ved siden af Maria, det var hurtigt sagde hun, men du er da blevet lidt rød på huden. Hvordan var det? spurgte hun. Det ved jeg ikke, det gik så hurtigt, sagde jeg.
Men jeg hopper lige i igen, og det gjorde jeg, svømmede nogle få svømmetag ud og tilbage og stod op og tog hurtigt tøj på. Det var en vild følelse, jeg grinede hele vejen hjem.
Nu er det snart februar 2018 og jeg har været i vandet mange gange, flere gange om ugen, lige siden jeg var i vandet første gang sammen med Maria.
Jeg er ikke til badelauv med sauna og hvad det byder på, jeg lærte af Maria, hvad en rigtig vinterbader er og det agter jeg at blive ved at være, det er pragtfuldt. Jeg bader fra badelaugets badebro, for en sikkerheds skyld.

Hvad sker der egentlig…

Dit åndedræt bliver hurtigere end normalt, når du går i koldt vand. Det skyldes, at kroppen skal arbejde mere for at holde kropstemperaturen oppe og holde sine funktioner kørende. Den lave vandtemperatur kan give din krop et kuldechok, som får nogen, særligt nybegyndere, til per refleks at hyperventilere eller gispe efter vejret. Ved at holde fokus på din vejrtrækning kan du bevare kontrollen med den og undgå hyperventilering.

Kuldechokket får dine blodkar til at trække sig sammen. Det gør de for at beskytte kroppen og sikre, at de vitale organer først og fremmest får blod nok. Derfor kan du mærke en prikkende fornemmelse i fingre og tæer og opleve, at fingre, arme, ben og tæer bliver ekstra kolde og stive. Tilsvarende udvider blodkarrene sig, når du kommer op af det kolde vand. Det får blodet til at strømme rundt og giver dig varmen igen i hele kroppen.

Din kropstemperatur falder, når du opholder dig i koldt vand. Hvor meget og hvor hurtigt afhænger naturligvis af havvandets temperatur. Kropstemperaturen er desuden afhængig af, at de yderste blodkar, kapillærerne, trækker sig sammen for at holde det varme blod inde ved organerne. Det bliver de bedre til for hver tur i det kolde vand. Regelmæssig vinterbadning styrker dit kredsløb, og en sidegevinst er derfor, at din krop bliver bedre til at lave energi og varme, så du vil fryse mindre.

Når blodkarrene trækker sig sammen og sender blodet mod hjertet, stiger din puls og dit blodtryk typisk. Dit hjerte kommer simpelthen på overarbejde for at holde dig varm i det kolde vand. På den lange bane kan en vinterbaders blodtryk og puls dog i stedet falde en smule takket være den træning og tilpasningsevne, som de hyppige temperaturskift giver blodkarrene. En lav puls forbindes typisk med en god kondition og form.

Det kan være svært at tro på, før du selv har prøvet det, men det kolde gys giver dig et enormt velvære. Mange bliver ligefrem “høje” af det, på samme måde som løbere kan blive af runner’s high. Forklaringen er, at din hjerne reagerer på kulden med at frigive en masse signalstoffer og hormoner: adrenalin, binyrebark, serotonin og endorfiner. De virker smertestillende og afstressende, giver dig velvære og løfter dit humør. Selv korte dyp er nok. Det kræver faktisk bare 20-30 sekunder i det kolde vand for at opnå en effekt i flere timer.

Vinterbadning er en slags brandøvelse for dit immunforsvar. Kuldechokket sætter det i alarmberedskab for en meget kort stund og styrker dets evne til at beskytte dig. Undersøgelser tyder på, at du nedsætter særligt din risiko for forkølelse, bihulebetændelse, halsbetændelse og andre infektioner i de øvre luftveje ved at vinterbade.

Koldt vand øger blodgennemstrømningen gennem hjernen. Den er det vigtigste organ i forhold til at holde temperaturen. Det er gennem hovedet, at vi har det største tab af kropsvarme. Den store blodåre til hjernen udvider sig kraftigt, når kroppen mærker en kuldekrise i hovedet. Det kan give hovedpine, en såkaldt brainfreeze på samme måde, som du kan få det af at spise eller drikke noget iskoldt. Det vil dog aftage med træning og tilvænning. Jeg bader med hue på.

Det kræver meget energi af din krop at holde dig varm, når du udsætter den for et koldt dyp i havet. Det sætter gang i forbrændingen og øger dit stofskifte. Kalorieforbrændingen kan dog ikke sammenlignes med en løbetur eller spinningtime, og den direkte effekt på din vægt vil i praksis være begrænset.

Hvis du begynder at vinterbade om ­vinteren kan du vænne din krop og dit hoved til at vinterbade. For nogen er den letteste måde at begynde med at havbade i de lune sommermåneder og fortsætte igennem efteråret og vintermånederne. Det giver dig en blid opstart og en gradvis tilvænning til de koldere temperaturer. Men du kan også gå i gang, selv om det allerede er koldt. Som med enhver sportsdisciplin handler det om at lægge langsomt ud og lytte godt til kroppen.

Erfarne vinterbadere kombinerer ofte turen i det kolde vand med en saunatur. De mere hardcore veksler måske ligefrem flere gange mellem iskoldt havdyp og varm sauna. Det giver selvsagt flere og større temperaturudsving og stiller større krav til kroppens evne til at tilpasse sig og skrue op og ned for sine mekanismer. Vekslen mellem koldt vand og sauna er en effektiv måde at få afgiftet kroppen og renset ud i fx stresshormoner. Ved jævnlig brug nedsættes inflammationen i kroppen.

Det viste sig nemlig, at kroppens hormoner også reagerede på det voldsomme kuldechok. Kroppen udskilte store mængder stress-hormoner, og særligt skete der en stilning i blodets indhold af noradrenalin og kortisol. Stigningen er et tegn på, at personens såkaldte “sympatiske nervesystem” er aktiveret, og det kan meget vel have en smertestillende virkning.

I øvrigt peger flere læger på, at vinterbaderes generelle helbred adskiller sig fra “almindelige menneskers”. For det første producerer de mere fedt end andre mennesker. Det kan være derfor, de bedre kan holde varmen i det kolde vand. Der er også den forskel, at vinterbadere generelt har en lavere puls – under 60 slag i minuttet – hvilket må siges at være udmærket. En lav puls er nemlig et tegn på en god kondition. Forudsat at personen er i en rimeligt god form.

En kold dukkert sætter dagen i gang.

Lægerne er dog ikke udelukkende positive over for vinterbadningens lyksaligheder. De voldsomme temperaturudsving – fra 100 graders varme til frysepunktet – er en meget stor belastning for hjertet og hele kredsløbssystemet. Så personer med tendens til hjerteproblemer skal nok overveje at finde sig en anden vintersport.

Det er derfor jeg undlader at gå i sauna og klæder om udendørs, jeg tror det er bedst for mig og mere naturligt.

Jeg kan kun sige at det er fantastisk, og gør noget ved humøret.