Sådan kommer jeg af med sukkertrangen.

 

 

Hvad ser mest lækkert ud. …….????

 

image image

 

 

Jeg siger med det samme, træerne vokser ikke ind i himlen, hvis jeg virkelig er opsat på ikke vil spise noget sødt virker nedenstående, men det er jo ikke altid jeg er lige konsekvent.

Jeg tror mange kender situationen, hvad enten det er på job eller hjemme i sofaen, hvor blodsukkeret er lavt eller vi keder os lidt, og så rækker fingrene automatisk ud efter kage, slik eller andet sødt. Hvis man rigtig skal hygge eller i biffen, så skal der noget sødt til.

Forklaring følger.

Hvis dit blodsukker har været højt på grund af et stort sukkerindtag, vil det falde hurtigere, end hvis du havde spist sund mad. På den korte bane kan sukker gøre dig glad, fordi højt blodsukker får hjernen til at producere serotonin − et stof, der kobles sammen med vores humør. Men kun kortvarigt. Blodsukkeret falder hurtigt igen. Det samme gør humøret. Tit vil du ligefrem være i dårligere humør, når slikposen er tømt.

Heldigvis kan vi snyde sukkertrangen, inden vi dykker ned i slikkassen. Her får du trænings- og kostekspert Birgitte Nymanns enkle tips til, hvad du kan gøre:

– Massér dine ører i et minut. Tag fat i øreflipperne, og massér. Massagen giver dig ro.

– Bevæg dig. Gå f.eks. en tur. Bevægelse stimulerer nogle af de samme stoffer i hjernen som sukker – derfor virker bevægelse eminent på sukkertrang. 10 minutter kan være nok.

– Ring til en ven. Det hjælper at sætte ord på det, der skaber uro i din krop. Bagefter kommer roen.

– Tag dybe vejrtrækninger. Det hjælper kroppen med at afstresse

– Drik et glas vand. Drik 2-4 deciliter vand i ét snuptag, vent 5 minutter, og se, hvad der sker. Sukkertrang kan nemlig opstå, fordi du mangler væske – og derfor forsvinde, når du drikker. Du kan også drikke danskvand med f.eks. Citron.
Kilde: Birgitte Nymann

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *