Campingture

Da vi tog til Nordkapp i 2016 købte vi en brugt campingvogn og et luftfortelt.
Fra Marts til december 2017, lånte vi vognen ud til vores søn og svigerdatter, i forbindelse med ombygning af deres hus, så efter Nordkapp blev det ikke til mere camping.

Nu er det sommer 2018 og vi vil tage lidt omkring i Danmark, vil gerne være her hjemme i Danmark i sommermånederne.

Gudhjem campingplads
Bornholm 17 august 2018

Vi sejlede med Bornholmer færgen Køge-Rønne.
Overfarten foregik om natten.(På hjemturen sejlede vi med færgen på den sidste sejlads. næste færge afgang skulle foregå fremover med et nyt færgeselvskab, Molslinien, og en fin ny færge)
Selve ombord kørslen var en forstilling for sig. Jeg var glad for det ikke var mig der skulle køre ombord, men min mand.
Vi blev beordret alle øverst op, og det foregik af stejle smalle ramper og meget små plads forehold. De folk der dirigerede os rundt, var fantastisk dygtige.. Jeg tror ikke at der var nogen der fik buler, men havde det mig der skulle køre, havde jeg fået nervesammenbrud.
Da vi skulle køre fra borde, skulle både ham som holdt klods op ad os bakke fra det hak vi holdt i, puha!!! det var spændende.

Parkering på Bornholmer færgen. Uden at få en skramme.

ØsterLars rundkirke
Orglet i ØsterLars rundkirke

Østerlars kirke er Danmarks største rundkirke, og en af fire rundkirker på Bornholm, vi så ikke de andre.
Kirken består af et cirkelrundt skib, 17 meter i diameter, omkring en midterpille. Murene er to meter tykke.
Jeg tog en masse billeder, inden jeg opdagede at man ikke måtte.

midten af kirken med døbefonden.

Smukt motiv fra kirken.

Motiv set fra midten og ud gennem en af buerne.

Baltic See Glass glaspuster.

Vi var heldige at opdage et sted hvor man kunne opleve en glaspuster lave en stor skål, den færdige skål vejlede ca 8-9 kg.
Det var fantastisk spændende at følge hele processen.
De to glaskunstnere, Maibritt Jönsson og Pete Hunner viser noget af det fineste glaskunst jeg har set, men det koster også mange tusinde kroner for en skål eller et fad, hvilket man godt forstår, når man har siddet i et virkeligt varmt lokale i mange timer, og set hvordan de bliver til. Der er flere personer om det og når man tænker på den vægt personen svinger rundt med på enden af en stang, det må være virkelig hårdt. Glaspusterens tøj var drivvådt af sved, og ansigts farven var rød.

Jönsson & Hunner indtager en fremtrædende position i den danske og internationale glasverden, og de er repræsenteret på museer og samlinger verden over.

Den færdige skål, som som vi var inde og se et par dage efter.

Hammershus

Hundested 27 juli-30 juli 2018
Her havde vi bestilt plads på Sølager camping.

Sølager Strand Camping:

Sølager camping

Sølager Strand Camping er en hyggelig familieplads, der ligger midt i Nationalpark Kongernes Nordsjælland, direkte til Roskilde Fjord med egen børnevenlig strand og her er rig mulighed for dejlige ture langs med fjorden, eller en tur i skoven til fods eller på cykel. Cykelrute nr. 2 og 40 går lige forbi pladsen.

Kun 2 km til Lynæs, et gammelt fiskerleje samt en velbesøgt lystbådehavn med et af Danmarks bedste surfområder.

Nærmeste by er Hundested, en hyggelig by med gode indkøbsmuligheder. Hundested har også en aktiv fiskeri- og lystbådehavn.
Vi have lånt vores 10 årige barnebarn og så fem til en hyggelig weekend.. Vi havde alle tre cykler med.
Det var den weekend hvor vi skulle kunne se måneformørkelse, så der var en af de oplevelser vi havde planlagt at skulle ned til fjorden og sidde og se med sodavand og slik, men der kom desværre dis så de så vi ikke og da det blev ret koldt blev n ved campingvognen.

På campingpladsen hvor man kunne se til Kulhuse
Sådan kunne vi opleve solformørkelsen på Sølvagercampingplads.
Smuk himmel, men ingen måneformørkelse.

Men dejlig strandtur, hygge og frokost på hundested havn, samt sandskulpturer fik vi set
Vi sluttede af med dejlig frokost sammen med søn og svigerdatter som kom og hentede barnebarnet inden vores lille weekendtur sluttede.

Hyggelig frokost på Hundested havn
Tungen lige i munden. Frokost på Hundested havn.

Flot skulptur på Hundested havn.
Isabella på strandtur med farmor i Hundested.
Stranden i Hundested.

Enø den fra d 21 juni til den 27 juni

Enø campingplads ligger meget smukt tæt på havet og tæt på unik natur.

Stranden med havnen i baggrunden.

Enø har en udemærket sandstrand og de har det blå flag.
Man kan slentre en tur i den lille by, hvor der er meget hyggeligt omkring kanalen hvor der er mulighed for at købe lækker kage, brød og is, både gammeldags og softice

Den lille by har lange åbningstider og en havn og et lille muserum.
Vi gik ind på museet en formiddag, hvor en af de frivillige, som tager sig af museet fortalte en masse om det. Det var meget spændende at høre om og der er mange ting at se derinde. Det er gratis at komme ind, men der er mulighed for, at donere et beløb til drift og vedligeholdelse ag museet.

Karrebæksmindehavn består af en inderhavn og en yderhavn. Der er gravet en kanal mellem sjælland og enø og bygget en bro, som man nu skal passere når man skal til og fra Enø.
Havnen hører ind under Næstvedhavn, og broen åbnes ved sejllas.

Broen mellem Enø og Sjælland.

Der er et meget hyggelig stemning i området ved havn og bro, med bl.a røgeri og fiskesalg, salg af tøj og is samt flere resturanter.

På havnen ligger der også pandekagehuset, som er den gamle toldbygning, som er fint gjort i stand, dog mega skævt.

pandekagehuse som ligger på Karrebæksmindehavn, hvor man kan købe pandekager med alt muligt indhold. Det var i gamledage toldhus.

Der er gravet en kanal mellem sjælland og enø og bygget en bro som man nu skak passere når man skal til og fra Enø. Der er et meget hyggelig stemning i området ved havn og bro, med en masse røgeri og fiskesalg, salg af tøj og is samt flere resturanter.
Havnen hører ind under Næstvedhavn, og broen åbnes ved sejllas.

Turen til Gavnø slot og park.

Gavnø Slot ligger i Karrebæk Fjord sydvest for Næstved. Gården nævnes første gang i Valdemar 2.’s privilegium for Sankt Peders Kloster i Næstved af 1205. Den ligger på Gavnø i Vejlø Sogn i Næstved Kommune.
Gavnø Slot er et helstøbt rokokoslot. Rokokoen kommer til Danmark og blev moderne i de år, Kong Christian den VI og Frederik den V regerede, og stilperioden regnes for at vare ca. fra 1740 til 1770.

Nyrestaurerede  stuer

Slottet indeholder fine eksempler på stilarterne inden for arkitektur, møbler og malerkunst fra det 15., 16., 17. og 18. århundrede, heriblandt gotik, renæssance, barok og rokoko. Oplev de fem nyrestaurerede stuer; Grå Damask, Grevinde Thott, Kong Frederik V, Lensbaronesse Elisabeth Thott og Dronningens stue. Få også et kig ind i Den Store Spisestue med det italienske stukloft, den store franske Bacchara lysekrone og gulvet af brede planker af pommersk fyr og de smukt møblerede stuer fra 1750’erne.

Nordeuropas største private malerisamling
En forfatter, som besøgte Gavnø Slot i 1845, skriver: “I hele hovedbygningen er næsten alle gange og værelser, ja, for det meste endog trapperne behængt med malerier”. Dette fantastiske syn gælder også i dag.

PARKEN
Parken er stor og velholdt, en smuk kæmpe have, med mange sjældne arter af planter og meget gamle træer, mange blomster og krydderi bede.
I sommerfugleland så store smukke og sjældne sommerfuge.
Skærsommer legehus, med en fin samling ad dukker og andet legetøj fra 1846

SCT.AFTEN OG ROCKSHOW.

Sct. Hans aften i Karrebæksminde med Rockshow 23. juni 2018 kl. 20.50

Før det hele begyndte.

Lørdag 23. juni fejrer vi Sankthansaften med Rockshow i Karrebæksminde.
Vi kunne opleve Anna David, Rasmus Nøhr, Lars Lilholt og Søren Dhal fra cafe hak, på Den Grønne Plads i Karrebæksminde.
Koncerten var gratis, men man kunne købe en siddeplads.
Anders Blichfeldt, der er kendt fra rockgruppen Big Fat Snake, var vært ved Rockshowet, og optrådte også i showet på scenen.

TV 2 CHARLIE sendte live fra koncerten, så det var en ekstra oplevelse at være med ti, vi var da også på tv flere gange.
Bålet midt i kanalen blev tændt kl 22.00, men da vi stadig sad og så showet, så vi kun toppen af bålet. Vi så da fyrværkerriet på himlen, det var en fantastisk aften.

Vigencamping i Roskilde. afgang 25 maj 2018

Campingpladesen ligger meget smukt, ved Roskildefjord og tæt på Roskilde by.
Vi har venner i Roskilde, nærmere betegnet i Venninge, som vi havde en middags invitation hos.
Det var dejligt ikke at have så langt hjem efter besøget, som altid bliver småsent.

En dag tog vi ind til centrum og hyggede, blandt andet, med at besøge Roskilde domkirke med efterfølgende frokost på tovet, og slentre lidt på gågaden og se på butikker. Vejret var fantastisk varmt og solrigt, uden en sky på himlen.

Frokost på Roskilde torv.

Roskilde Domkirke[/caption

Roskilde Domkirke har været kongefamiliens gravkirke gennem århundreder og blev i 1995 optaget på UNESCO’s liste over verdens umistelige kulturarv.

Den røde teglstenskatedral med de mange tilbyggede kapeller og våbenhuse giver et enestående indblik i dansk bygningskunst og historie gennem 800 år.
Med Peter Brandes totalindretning af det lille Sankt Andreas Kapel og den 3000 kilo tunge Kongeport i bronze, der begge blev indviet i oktober 2010, er Roskilde Domkirke blevet flere enestående kunstværker rigere.

Endvidere kan besøgende opleve en model af det gravmæle, som Dronning Margrethe II skal bisættes i. Gravmælet er designet af den anerkendte danske kunstner Bjørn Nørgaard og udstilles i Sankt Birgittes Model af Dronning Magrethe den 2. gravmæle

Nelli var med, hunde er nemlig meget velkommen i Sagnland.

En dag tog vi til Sagnland, et meget smukt naturområde med en masse fra stenalderen med bygninger og værksteder. Det var en dejlig oplevelse og hyggeligt at gå omkring i fortidens boliger.

Sagnlandet findes en jernalderlandsby kaldet “Lethra”, som består af fire rekonstruerede jernaldergårde fra perioden 200 f.Kr. – 200 e.Kr. Sagnlandet rummer også en rekonstrueret boplads kaldet “Athra” fra Ertebølletiden (5500 – 3900 f.Kr.) og rekonstruerede landbohuse fra 1800-tallet, Krikkebjerghusene. Der findes også en boplads fra vikingetiden og hytter fra tidligere perioder af jægerstenalderen – i disse er der dog kun aktiviteter i kortere perioder.

Sagnlandet er præget af husdyr: racer som i størrelse og kropsbygning ligner jernalderens (nu uddøde) husdyrracer, dels 1800-tallets gamle danske husdyrracer.

Familier har mulighed for at bo i jernalderlandsbyen, i landbohusene og på stenalderbopladsen, og dermed indgår aktivt i formidlingen og levendegørelse.

Den første marts 2009 skiftede Lejre Forsøgscenter navn til Sagnlandet Lejre.

Seneste indlæg

Seneste kommentarer

Arkiver

Kategorier

Meta

Senior Skrevet af:

Jeg er født i 1952, er gift med Søren og har 2 sønner sammen med ham. Jeg er uddannet socialogsundhedsassistent., har arbejdet i de fleste år af mit arbejdsliv på hospitaler.

Vær den første til at kommentere på indlægget