Zanzibar 28/2-15/3 2018

Man skal gøre det imens man kan og har lyst, altså rejse.

Vi fandt en afbudsrejse til Zanzibar, en aften vil trængte at komme væk fra mørke og kulde, for at få lidt sol og varme.
Vi blev lige enige om at sove på det inden vi bestilte.
Næste morgen var vi stadig varme på det.
Vi skulle lige finde ud af hvad der skulle til af vaccinationer osv. og det er en lang tur, rejsen tager hjemme fra Hornbæk ca. 24 timer, så det er værd at overveje om vi ville kunne klare det uden at blive uvenner af træthed, men vi gjorde det, og det er vi glade for.

Rejsen gik fint, god behandling og dejlig servering på flyene, KLM og Kenya Airways med mellemlanding i Paris og Nairobi og derfra til Zanzibar.

Os i en eller anden Lufthavn.

Vi ankom om natten, godt flade, men fik meget hurtigt vores dejlige store værelse og sprang i seng.
Der var store senge, loftvifte, aircon og myggenet.
Udenfor havde vi privat terrasse ud til den frodige have og swimmingpoolen.

vores hus, med taressen.

Duftene fra Zanzibars krydderiplantager blander sig med den salte, varme luft fra det Indiske Ocean.

Ved ikke hvad den hedder denne smukke fugl, den havde også en mage.

ØSTKYSTEN

Lækkerbounty-strand på østkysten, hvor hotellerne ligger mere isoleret. Strandene er fredelige, og har lokalt præg og en afslappet atmosfære. Der er færre turister, og færre strand-sælgere.

På Zanzibars østkyst trækker havet sig langt tilbage med tidevandet, hvilket gør at der er tidspunkter på dagen, hvor man vanskeligt kan bade. Det kan man dog indrette sig efter og desuden giver det en flot variation og mulighed for at lede efter smukke skaller og konkylier.

Det var en fantastisk oplevelse at komme ned på stranden første gang, overvældende smukt.

Vi fandt hurtigt ud af at tidevandet diktere livet på stranden.
Ved lavvande er det fantastisk at gå ud mod brændingen langt, langt ude, der ligger en masse koraler og små fisk svømmer omkring i de små pytter der bliver tilbage på havbunden.
Det er fantastisk ved højvande, foruden selvfølgelig at bade i det 30 grader varme vand, at gå langs vandet og udforske stranden for koraler, krabber og muslingeskaller.
Der ligger flere små strandcafeer hvor vi et par gange spiste frokost og fik et koldt glas hvidvin. der lå små butikker med badeting, store flotte tørklæder kjoler, badetøj og en masse souvenir.

Bølgeskvulp i en farve, så man må knibe sig i armen, skyller op over Zanzibars kridhvide, koralsand. Faktisk er det så hvidt som sne, næsten, i hvert fald er det godt med solbriller på, når solen bager ned på alt det hvide.

Zanzibar kaldes Krydderiøen og var i århundreder centrum mellem Arabien, Indien og Afrika.

Den blå lagune.

Vi tog på en tur hvor der var mulighed for at snorkle.
Det var lidt regn i luften og det blæste, jeg var ikke helt trygge ved situationen, men tog alligevel afsted.

Vi kom frem til den strand vi skulle sejle ud fra og fandt langt om længe den mand som vi skulle med.
Han fandt snorkle udstyr frem,af ældre dato, og vi begyndte at gå ud mod brændingen.
Det var ebbe og langt at gå ud til båden.
Det hele så lidt mystisk ud, men fremme ved en noget slidt båd, med en stav og en lille motor kom vi afsted.
Vinden kunne godt mærkes, men på grund ag læ i lagunen var der ikke rigtige bølger.
Vi sejlede en halv times tid langs kysten, før vi var fremme ved koralrevet.
Det var kun mig der skulle snorkle, så guiden og jeg hoppede i vandet sammen. Han i sine cowboybukser og t-shirt jeg i badedragt.
Det var ikke noget stort og overvældende koralrev, det findes helt sikkert smukkere, også på Zanzibar, men der var en masse fisk, ikke så store, men fine.
Det blev en god tur på en 3 kvarter, før vi svømmede tilbage til båden hvor Søren havde noget utålmodig og ventet.

The rock, en lille ø som man kan gå ud til når det er lavvandet, men må sejle ud til ved højvande.

Stone Town en by som er kommet på UNESCOs liste over verdensarv.

Det tager ca 1 time at køre med taxa ind til Stone Town fra Paje, som byen hedder hvor vi boede. Vi havde købt turen med en guide til at vise os omkring, og det var en god ide, dels fordi det næsten er håbløst at finde rundt selv, i de smalle gader, men også fordi han fortalte om de forskellige bygninger og lidt om historien under vejs.
Han viste os også det store Darajani madmarked der er i byen, der sælges alt fra levende høns, fisk til selfiestænger.

Indisk kolonivilla

Kirke

Freddie Mercury, forsanger, pianist og sangskriver,fra rock-gruppen Quien, lejlighed ligger i Stone Town.
her så hoveddøren.

Fiskemarked

Arkitekturen speciel, og bærer præg af de mange forskellige kulturer der har haft indflydelse på øen. I den første fase, da portugiserne var forsvundet, blev arkitekturen især præget af mange moskeér med høje bønnetårne. De såkaldte minaret tårne. I det 19. århundrede kom mange immigranter til Zanzibar, hvilket førte til at nogle af de oprindelige bygninger blev mere detaljerede. En hel ny type bygning blev indført under Omans styre. Dette var mere firkantede bygninger, med fladt tag.
I 1870-1888 byggede sultanen Bargash “The House of Wonders”, der er et kæmpe palads og samtidig den største bygning der findes i Stone Town. Den sidste periode var under det britiske styre. Bygningerne i denne periode bærer præg af arkitekten der stod bag, som implementerede bygninger med inspiration fra Istanbul og Morocco.

Stone Town
Alle disse kulturer kan ses på Zanzibar og særligt i byen Stone Town som er en del af Zanzibar City. Stone Town kommer fra Mji Mkongwe som er swahili og betyder “old town”. Faktisk er Stone Town også en gammel swahilisk landsby. I 2000 blev Stone Town en del af UNESCOs verdensarv liste. Årsagen til dette er, at byen viser utrolig mange tegn på alle de forskellige kulturer, der gennem historien, har været i Zanzibar.
Bygningerne i Stone Town er meget fascinerende at se, og stammer helt tilbage fra 1800 tallet. Dog kan det også give en uhyggelig stemning, når man tænker på den skrækkelige historie der er foregået i byen, med mange års slavehandel. Stone Town var nemlig det største handelssted for slaver i Østafrika.

I årtusinder har Zanzibar fungeret som et handelscentrum, og bl.a. i slavehandelen spillede den en central rolle. Befolkningen er sammensat af indvandrere fra Afrika, Arabien, Asien og Europa.

Slavemarked som fortalte om den tid hvor slaverne blev fanget og sendt til Stone Town, hvor de blev solgt videre.

Vi var på en guidet tur på museet, hvor der var mange foto og plancher man selv kan gå og læse.
Vi var i kælderen og så de forhold slaverne blev “opbevaret” på, indtil de blev sorteret efter kvalitet, styrke, størrelse og sundhedstilstand. Mange af disse menneskene overlevede ikke de forfærdelige forhold, uden mad og drikke i flere dage, som var uhyggelige at se.
Jeg blev dybt ulykkelig over at se disse forhold.
Mænd og kvinder/børn var blevet delt op hver for sig, og der var ikke plads til at røre sig eller stå/sidde opret.
Rummene lå i kælderen uden vinduer, og når tidevandet kom, blev der oversvømmelse i rummene, så der samtidig blev slaver og rummene de lå rengjorte når vandet skyllede ind over dem og igen trak sig tilbage tog det alt uhumsk snavs med sig. det var ikke svært at forestille sig stanken og der var også masser af rotter.

Slaverne blev fanget langs den vestafrikanske kyst og bragt til Zanzibar, blev solgt til europæriske slavehandlere og derefter sejlet på slaveskibe .
foruden europa blev salverne også solgt til Arabien, Indien.

statue af slavekvinde.

Sukkerrør presses for saft.

På safari i Zanzibars nationalpark – regnskov og røde aber.

Vi havde købt en guidet tur, så vi var en lille flok der fulgtes rundt. Desværre har folk ikke forståelse for at for at se dyrene, er det bedst at bevæge sif stille omkring og holde sin mund.
På denne tur oplevede vi Zanzibars fantastiske fauna og flora i øens største skov Jozani, som ligger midt i Jozani Chwaka Bay Nationalpark, der er Zanzibars eneste nationalpark. Den 50 km2 store park består af marsk, buskland og mangroveskove. Vegetationen er meget lig den vegetation, der findes i regnskove, selv om det ikke regner særlig meget på Zanzibar. Forklaringen er, at området har utrolig meget grundvand, som forsyner skoven med vand hele året rundt.

Ud over de mange smukke planter vil så vi også skovens fantastiske dyreliv. Der er flere små stier i skoven og de lokale rangers er gode til at finde dyrene og forklare, hvilke dyrelyde du hører undervejs.

Skoven er især kendt for sine sjældne, røde colobus aber, som ikke findes andre steder i verden.
På vandreturen kunne vi også have set galagoer, de blå sykesaber, busksvin, springspidsmus, kamæleoner og antiloper, men vi så desværre ikke.

Skoven er også hjemsted for over 50 sommerfuglearter og 40 fuglearter, heriblandt de særprægede næsehornsfugle.

Fra Jozani fortsætter turen til en anden mangroveskov, hvor vi gik på små gangbroer mellem de enorme rødder, mens tidevandet løber under broen.

Overskuddet fra de besøgende går til bevarelse af skoven og støtte til lokalsamfundet.

Seneste indlæg

Seneste kommentarer

Arkiver

Kategorier

Meta

Senior Skrevet af:

Jeg er født i 1952, er gift med Søren og har 2 sønner sammen med ham. Jeg er uddannet socialogsundhedsassistent., har arbejdet i de fleste år af mit arbejdsliv på hospitaler.

Vær den første til at kommentere på indlægget