Rejsen til Kappadokien 27/11 2014

Rejsen til Kappadokien i Tyrkiet blev født lige da jeg var gået på efterløn, vi fik en reklame som havde en check på 5000 kr med sig.

Reklamen lovede en virkelig billig rejse. Min mand og jeg sad og snakkede om hvordan det kan lade sig gøre at rejse med fly, rundtur og hotel med morgenmad for 995,kr en uge. Vi blev enige om at undersøge det nærmere.

Min mand er ikke til kulturelle ture, så derfor fik jeg gjort en veninde interesseret.

En opringning bekræftede da også at rejseselvskabet anbefalede at man købte tillægspakker en hvor aftensmad indgik og en hvor frokost, og div. indgang til museer, de såkaldte oplevelsespakker, men det blev stadig en meget billig rejse.

Jeg vil godt anbefale at man køber disse pakker, det ville være håbløst selv at skulle stå for det på rundrejser, jeg forstår ikke at de ikke gør pakkerne obligatoriske, for med pakkerne er det stadig billigt, man får virkelig meget for pengene.

Hotellerne  er meget fine hoteller, maden er fantastisk, guiden er prof. Bussen vi kørte i er en dejlig bus til langfart. Der er ikke noget at komme efter. Jeg fik på et tidspunkt lidt dårlig samvittighed, Fordi det føles som om jeg fik mere end jeg havde betalt for.

Man forklarede at uden for turist sæson, giver den tyrkiske stat tilskud til hoteller og rejsearrangører, så, så mange mennesker som muligt kan beholde deres arbejde over vinteren.I turen er indlagt besøg på en lædervarefabrik, en tæppefabrik og en smykkefabrik, det er også med til at gøre turen billig.

Man kan vælge at være negativ over for den del af rejsen, men vi besluttede at være positive, og vi besluttede at ingen skulle presse os til noget vi ikke ville.

Alle tre besøg varede ikke mere end et par timer hver, og det var ikke uinteressant, vi fik en masse af vide. Der var på ingen måde købetvang og vi tog sælgernes ihærdighed som god service, og de respekteded når vi sagde at vi ikke skulle købe noget, så det var også

en god oplevelse.

Vi undersøgte alt hvad der var vær at undersøge og på trustpilot får rejseselvskabet 5 stjerner, så vi blev enige om at tage chancen, prisen for hele rejsen, fuld forplejning, på nær drikkevarer alle afgifter og lufthavnsskatter betalt 3000,- kr pr. pers.

Bestilling af rejsen foregår som andre rejser, på nettet, alt kørte så fint, vi var ikke bekymrede på noget tidspunkt før rejsen.

Ankomst til Antalia, hvor vi overnattede på et dejligt hotel, tæt på Middelhavet. Her var det 18-19 grader og vi fik os en tur i havet som var 22 grader, det var en overraskelse at det var så varmt, fuldstændig som hjemme i DK på en rigtig god sommer.

Den første dag, tog vi en fridag inden den lange køretur på rejsens 3. dag.

Vi var i hamam (tyrkiskbad) Jeg har altid haft lidt problemer med at andre mennesker skal røre mig, men efterhånden som jeg er blevet ældre tager jeg det mere og mere afslappet.

Vil ikke komme ind på selve badet, men det var skønt og jeg nød det meget.

Frokosten spiste vi i solen på hotelreusterantens udendørstarresse.

3.dag.

Turen starter tidlligt om morgenen. Efter en dejlig morgenmadsbuffet kører vi den lange tur i rejseselvskabets dejlige bus og med engelsktalende guide den lange, men smukke tur over Tarusbjergene og  det 1825 m høje Alacbel-pas til Konya.

Den forhenværende seldsjukirske hovedstad tiltrækker mange mennesker fra hele verden på grund af dens kristne og isamiske betydning.

Oppe i højden, 1850m oh lå der nyfalden sne, så smukt, der var tydeligvis glatte veje, men vores dygtige chauffør kørte så forsigtig, var ikke på noget tidspunkt nervøs for at køre med ham.

Nervicheklostret der nu er musseum

Vi besøgte de dansende dervichers kloster.

Dansende dervicher, som under deres drejende dans, meditere, de drejer og drejer, det er ufatteligt hvordan de klarer ikke at svimle. Meget fantastisk oplevelse at overvære.

Dansende Dervisher.

Mig med en fantastisk landskab i baggrunden.

Her er en af de to vulkaner som har været med til, gennem 30 mio år at skabe sammen med vejr og vind dette unikke landskab.

En af de dygtige tyrkiske kvinder der sidder og knytter tusindvis af knuder til de mest fantastiske tæpper som let kan koste flere hundere tusiend kroner.

Besøget på tæppefrabrikken var meget lærerigt og sjovt at se. Man blev tilbudt at købe de fine værdifulde tæpper. Jeg så ikke nogen købe, men det var helt i orden og der var ikke nogen fra vores gruppe der havde problemer med sælgerne. Men en ting er helt sikkert, hvis du interesseret i at  handle ville man få 1. kvalitet service, Tyrkerne er meget serviceminded. og venlige. Det er ikke som i Danmark, hvor man ikke får spor service, ikke engang hvids du ber om det.

lP1030399

Her i disse kar bliver silken trukket til tråde, det er svært at forklare, men det så fantastisk ud.

Hulegange i en af de underjordiske boliger. P1030215

Her fornemmer man at det er vejret og vinden der har formet den vulkanske aske til driver.

Her et stemningsbillede fra duernes dal.

Torvet i byen Cavusin

Broen i Cavusin

Udnyttelse af tufsten og almindelig byggeri er her gjort til menneskeboliger i Cavusin.

Mange af huler blev også brugt som a

staldeller redskabsskur.

Facade ud mod gaden i Cavusin.

To skønne skabninger på en skøn plads i byen Cavusin.

Den største attraktion på turen var besøget i Kappadokien, som vel også var et rejsens mål.  Her sidder jeg i et betagende landskab af hærdet vulkanskaske, som opstod for omkring 30 mio. år siden, da asken fra de aktive vulkaner dækkede hele regionen. Med tiden blev asken omdannet til et hurtigt eroderende materiale kaldet tufsten. Det er så surrealistisk at være der.

Göreme-dalen kan prale med at have den største samling af klippekirker og -klostre. Fra det 9. århundrede blev der hugget omkring 30 kirker ud af de bløde tufstensklippevægge, og mange af kirkerne er udsmykket med kunstfærdige byzantinske fresker, der viser scener fra det gamle og nye testamente. Den tyrkiske regering lod hulerne restaurere og skabte friluftsmuseet Göreme, da det stod klart, hvilken kulturel betydning dalen har. I dag er den at finde på UNESCOs liste over verdens kulturarv.

Gamle kirkemalerier

Vi besøgte en af disse kirker den 1, søndag i advent, og vi stod i en rundkreds med hinanden i hænderne og sang gladejul. Det var meget smukt og rørende.

Lige et hunde billede mere.

det gamle Antalyas byport
Vandfaldet i Antalya
Lidt blomster i Antalya
Blomstrende Nerier, tak for en fantastist tur, først og fremmest til min veninde og dernæst til de 34 rejsefæller som vi havde et fint og sjovt sammenhold med på turen. Tak for alt.
Sidste hotel og sidste tur i bussen som har kørt os rundt i en uge. Nu til lufthavnen.

Seneste indlæg

Seneste kommentarer

Arkiver

Kategorier

Meta

Senior Skrevet af:

Jeg er født i 1952, er gift med Søren og har 2 sønner sammen med ham. Jeg er uddannet socialogsundhedsassistent., har arbejdet i de fleste år af mit arbejdsliv på hospitaler.

Vær den første til at kommentere på indlægget